zaterdag 6 december 2014

F00 - 2014-03_1 Parijs, QPUC

Klik hier voor een kaart van alle bezochte plaatsen in Parijs.

Alle bezochte plaatsen in Parijs t/m 2017

Klik hier voor alle vakanties in Parijs.

F01 - 2014-03_1 Vrijdag 14 maart 2014

Klik hier voor de kaart van deze vakantie.

F01 - 2014-03_1 Paris, QPUC

Weer : mooi, zonnig
Lunch : kebab
Avondeten : sheek kebab, chicken vindaloo, Montmartre
Om 6h55 opgestaan.

Mâcon-Loché
Ik vertrok om 10h00 naar Mâcon-Loché voor de trein van 11h04 en was om 12:40 in Parijs. Daar wachtte Sue me op. Al het openbaar vervoer in Parijs is gratis vanwege de luchtvervuiling. We namen de metro naar Montmartre, haalden de sleutel van het appartement in de Rue des Trois Frères op, aten ergens een kebab en bekeken daarna de Saint-Jean en de Saint-Pierre en de Sacré-Coeur. De Saint-Pierre bleek erg de moeite waard te zijn. De luchtvervuiling was inderdaad erg; de Eiffeltoren was nauwelijks te zien vanaf Montmartre. We dronken wat en waren rond 16h30 bij de begraafplaats bij Montmartre, maar we konden daar geen bekende graven vinden zonder goede plattegrond.

De Eiffeltoren vanaf Montmartre
Om 17h00 ging de begraafplaats dicht. Op de terugweg kochten we medicijnen voor mijn voet, deden boodschappen bij de Monoprix, keken naar de quiz en aten een Indiase maaltijd in een zijstraat van de Rue des Trois Frères, bij Samrana, 47BIS Rue d’Orsel. ’s Avonds kekekn we naar deel III van Millennium, die Sue mee had gebracht uit Engeland. Het was ’s nachts nogal lawaaiig op straat, met dronken kroegverlaters onder het raam.

F02 - 2014-03_1 Zaterdag 15 maart 2014

Weer : zonnig, mooi
Lunch : kebab, Quartier Latin
Avondeten :
Om 8h00 opgestaan.

Saint-Germain-des-Prés
Gedoucht, ontbeten met koffie en croissants. Na het ontbijt naar de Saint-Germain-des-Prés, die erg mooi bleek te zijn van binnen. Daarna zagen we de Saint-Julien-de-Pauvre, wat een heel aardige Grieks-Katholieke kerk bleek te zijn. Vervolgens de Sainte Chapelle bekeken, die nu weer open was voor publiek. In het Quartier Latin aten we een kebab bij een Grieks restaurant, en vervolgens bekeken we de expositie van impressionisten uit privécollecties in het Musée Marmottan-Monet, die zeer de moeite waard bleek ondanks ca. 3 kwartier wachttijd en een mudvol museum. Ook de vaste collectie (Monet) was zeer de moeite waard.

Sainte-Chapelle
We kwamen doodmoe terug in Montmartre, waar Sue een DVD winkel vond en “Mud” en “The Sting” kocht. ’s Avonds keken we naar de quiz en aten daarna bij het Italiaanse restaurant in de Rue des Trois Frères. Daarna keken we naar “Mud”.

F03 - 2014-03_1 Zondag 16 maart 2014

Weer : mooi, zonnig
Lunch : steak haché au cheval
Avondeten : steak au poivre, Italiaan in Rue des Trois Frères
Om 8h15 opgestaan.

Monet - Petit Palais
De pijn in mijn voet wordt nu snel minder. Na het ontbijt (croissant, koffie) namen we de (gratis) metro naar Champs Elysées, waar we bij het Petit en Grand Palais moesten zijn. In het Petit Palais was de vaste expositie gratis, maar het interessantste deel (de impressionisten) werd klaar gemaakt voor een andere expositie. De rest van de collectie was overigens ook interessant, vooral het deel middeleeuwse kunst. Na afloop namen we de Metro naar Arts et Metiers, waar we de Saint-Martin-des-Champs bekeken. Dat bleek ook een heel mooie romaanse kerk te zijn, hoewel de kerk zelf gesloten was.

Saint-Martin-des-Champs
Daarvandaan wandelden we na geluncht te hebben naar Beaubourg voor de Cartier-Bresson tentoonstelling in het Centre Pompidou. Erg interessant, ondank de lange wachttijd (30 à 60 minuten) en het feit dat de expo erg vol was met bezoekers en de foto’s op relatief klein formaat waren afgedrukt. Toen we bij het appartement kwamen werd daar een stukje film geschoten. ’s Avonds keken we naar de quiz en aten daarna bij het Italiaanse restaurant in de Rue des Trois Frères.

Film - Monrtmartre
Daarna keken we naar “The Sting”.

F04 - 2014-03_1 Maandag 17 maart 2014

Weer : bewolkt, zacht
Lunch : stokbrood met tonijnsalade
Avondeten : spaghetti bolognese
Om 6h45 opgestaan.
De pijn in mijn voet is flink afgenomen. Gedoucht, de laatste spullen ingepakt en op weg naar Metrostation Abesses om de metro naar Saint-Denis te nemen, station Front Populaire. Bij Abesses kochten we een sausijzenbroodje, dat we in de metro opaten. Vandaag is het OV nog steeds gratis. We waren om 8h15 in Saint-Denis, maar het was nog een heel gezoek om de studio te vinden. Uiteindelijk werden we met de overige ca. 40 à 50 toeschouwers naar de studioruimte gebracht. We zagen de show van 8 en 9 mei, en het leek er op dat de cagnotte nog niet was gevallen.

Questions pour un champignon - 9 mei 2014
Dat bleek ’s avonds ook niet het geval te zijn. Een Belg vloog er na 4 x winnen uit. We vertrokken rond 12h15 net voordat de uitzending van 10 mei gedaan zou worden; omdat we niet goed wisten of de hele uitzending gedaan zou worden of dat ze maar tot 13h00 door zouden gaan. We liepen naar station Stade de France en namen de RER trein naar Gare du Lyon. We hadden een voorspoedige terugreis en waren stipt om 16h30 in Mâcon-Loché. Ik bleek het raam van de auto open te hebben laten staan! Bij Darty bleek de scanner nu wel klaar te zijn, en we waren rond 17h30 thuis. Alles bleek verder in orde.

F00 - 2014-03_2 Journée Découverte

Frankrijk t/m 2017

Klik hier voor alle dagtrips in Frankrijk.

F01 - 2014-03_2 Woensdag 19 maart 2014

Weer : zonnig, kil
Lunch : menu du jour, Hôtel du Commerce, Joncy
Om 6h30 opgestaan (wekker), snipverkouden.

klik hier voor de kaart van deze dag.

F01 - 2014-03_2 Journée découverte 2014

Journée rencontre et découverte 2014

Om 8h00 op weg naar Genouilly voor de Journée rencontre et découverte. Achtereenvolgens welkom bij Maison du Terroir in Genouilly, vervolgens bij de maker van Japanse keramiek langs; daarna bij 2 gîtes langs, één in Fer (Genouilly) en één in Pras (Genouilly).

Maison du Terroir - Genouilly
Tenslotte Hôtel du Commerce in Joncy, waar we lunchten.
Menu :
Millefeuille de saumon mariné,
jambon à l’os avec sauce madère,
chocolat en trio,
vin et café.

Groepsfoto - Mont-Saint-Vincent
Na de lunch kwam de geitenkaasboerderij te vervallen, en kregen we een rondleiding door Mont Saint-Vincent, inclusief een bezoek aan het museum. Vervolgens een gîte en 2 artisans (pottenbakker en parelmoerbewerker) in Mont Saint-Vincent, en een groepsgîte in Collonge-en-Charolais (geen foto's).
Tenslotte was er een rondleiding en een glas wijn in de Cave Cooperative van Genouilly.

Cave Cooperative - Genouilly
Het was een erg geslaagde dag, hoewel de pijn in mijn voet steeds erger werd. Vanwege het carpoolen hadden wij de hele dag Gérard My en de vrouw van de camping in Messeugne in onze auto. Tijdens de dag ontmoetten we de bekakte vrouw van de Hell’s Angels in Sailly. Ze bleek gescheiden te zijn en een gîte te runnen in Burnand.

zaterdag 1 november 2014

F00 - 2014-07 Ladoix-Serrigny Balade Gourmande

Frankrijk t/m 2017

Klik hier voor alle dagtrips in Frankrijk.

F01 - 2014-07 Zondag 6 juli 2014

Klik hier voor de kaart van deze dag.

F01 - 2014-07 Ladoix Balade Gourmande

Weer : mooi, ’s avonds regen
Lunch : Balade Gourmande, Ladoix
Avondeten : flammemkuche, Jean-Pierre & Catherine

2014 Ladoix Balade Gourmande
Om 7h00 opgestaan.
Bij P & M ontmoetten we John & Lesley, een stel uit Montagny (bij Buxy).Om 10h45 met de bus naar Ladoix, waar we om 12h00 aankwamen.

Ons slot was om 12h45. Bij de start van de Balade Gourmande regende het even, maar na het vertrek klaarde het op, en werd het stralend weer. Pas bij aankomst terug begon het weer (dit keer hard) te regenen. In de bus een tukje gedaan. Ook dit keer was het een geweldig leuke dag.

2014 Ladoix Balade Gourmande
We waren om 19h45 terug, en om 20h00 was er flammenkuche bij Jean-Pierre en Catherine. We gingen rond 23h00 naar P&M, waar wij op de grond sliepen en John en Lesley in de logeerkamer

Vaux (SY) Flammenkuche

woensdag 1 oktober 2014

F00 - 2014-09 Provence

Alle vakanties van een week of langer in Frankrijk.

F00 - 1980-07 Provence

F00 : 2011-09 Provence

F00 : 2014-09 Provence

F01 - 2014-09 Vrijdag 12 september 2014

klik hier voor de kaart van deze vakantie.

F01 - 2014-09 Provence

Weer : mooi, warm
Lunch : pickninck, quiche en gekookt ei, tussen Avignon en Arles
Avondeten : steak frites, taart, Place Voltaire
Om 6h30 opgestaan.
Quiche gekocht in Cormatin. Om 9h30 op weg richting Arles. In Avignon was het moeilijk de goede weg te vinden, dat lukte uiteindelijk wel. We picknickten langs de weg zodra we Avignon uit waren. Rond 14h00 waren we in Montmajour, waar we de abdij bekeken.

Montmajour - Arles (13)
Die bleek meer de moeite waard te zijn dan we ons herinnerden. Vooral de krypte vond ik erg interessant. De bijliggende kapel Sainte-Croix was gesloten en lag op privégrond. In Arles bleken alle straten afgesloten te zijn i.v.m. de Feria de Riz. Het hotel (Arles Plaza, 45 Avenue Sadi-Carnot, € 395 + € 6 taks voor 3 nachten) bleek wel, hoewel moeilijk, bereikbaar te zijn. Er was voldoende parkeergelegenheid bij het hotel. Nadat we de spulllen afgeleverd hadden, wandelden we wat door de stad en dronken we wat op Place du Forum. We aten op de Place Voltaire, steak frites, taart à € 11, pastis € 2 en koffie € 1.50. Rond 21h00 waren we weer terug bij het hotel.
Ik nam een foto bij de arena van de tribune tijdens de Novillada.

Bijna lege tribune tijdens de Novillada - Arles (13)
Kraampjes langs de hoofdstraat - Arles (13)

F02 - 2014-09 Zaterdag 13 september 2014

Weer : mooi, warm
Lunch : kebab, Saintes-Maries-de-la-Mer
Avondeten : carpaccio de boeuf, tagliattelli carbonare, Arles
Om 8h00 opgestaan en gedoucht.

De markt - Arles (13)
We gingen eerst naar de markt, ontbeten met acra’s en zochten tevergeefs naar tafelkleden. Vervolgens bekeken we de Saint-Trophime van binnen, en het portaal van buiten.

Portaal van de Saint-Trophime - Arles (13)
Daarna gingen we terug naar het hotel om de auto op te halen, en reden naar Saintes-Maries-de-la-Mer.

Klokken luiden - Saintes-Maries-de-la-Mer (13)
We aten een niet erg geslaagde kebab en bekeken de kerk. In een souvenirwinkel vond Sue haar tafelkleden. Vervolgens reden we terug door de Camargue, waar Sue “wilde” lavendel vond, naar Saint-Gilles, waar we de kerk van binnen en van buiten bekeken.

Portaal van Saint-Gilles - Saint Gilles (30)
Vanaf Saint-Gilles reden we naar de Abbaye de Saint-Roman bij Beaucaire, een erg interessant klooster, geheel in de rotsen uitgehouwen.

Zetels in de abdij van Saint-Roman - Beaucaire (30)
We waren rond 17h30 terug bij het hotel, waar we naar Questions keken. Daarna gingen we Arles weer in, dronken wat en aten carpaccio de boeuf en tagliattelli carbonare.
Na het eten gingen we nog even naar de arena, waar een nogal amateuristische paardenshow aan de gang was.

Arena bij avond - Arles (13)
’s Nachts had ik wat pijn in mijn voet, en besloot ik de volgende dag een colchimax te nemen.

F03 - 2014-09 Zondag 14 september 2014

Weer : heet, onbewolkt
Lunch : kebab, Arles
Avondeten : salade, spaghetti bolognese, Arles
Om 8h15 opgestaan en gedoucht.
Eén colchmax genomen (loos alarm?). We kochten ontbijt (saucijzenbroodjes) bij een bakker en wandelden naar de Place Voltaire, waar een encierro begon.

Encierro - Arles (13)
Dat bleek zoiets te zijn als Tarascon op 14 juli, met jonge stieren. Alleen stonden hier dranghekken langs de kant met spijlen ver genoeg van elkaar om een volwassene door te laten.
Vervolgens reden we naar Les Baux-de-Provence, waar we de voorstelling in de Carrières de Lumières zagen (Klimt in Wenen, heel aardig) en een algemene voorstelling.

Klimtvoorstelling - Les Baux-de-Provence (13)
Na afloop was er nog een film te zien van Cocteau, zijn laatste uit 1959. Na de voorstelling reden we terug naar Arles, parkeerden en gingen de stad weer in.
Er was een abrivado aan de gang op de Boulevard des Lices.

Abrivado - Arles (13)
Dat hield in het vangen en meetronen van één of meer stieren door een aantal ruiters uit de Camargue. Daar was niet zo veel aan te zien, voornamelijk omdat het allemaal nogal snel ging, op een lange rechte weg. We aten een kebab en bezichtigden de Cryptoportiques, de voormalige bogengaanderij die rond het Forum lag.

De cryptoportiques - Arles (13)
Vervolgens bekeken we het cloître van de Saint-Trophime.

Cloître Saint-Trophime - Arles (13)

Om 16h30 waren we in de arena, waar om 17h00 de corrida van start ging.

Corrida - Arles (13)
Er waren drie torero’s, die elk 2 stieren hadden. Er ging nogal wat mis; alleen de derde torero was goed. De corrida duurde tot 19h30. Na afloop aten we bij dezelfde pizzeria als gisteren een salade en een spaghetti bolognese.

F04 - 2014-09 Maandag 15 september 2014

Weer : bewolkt, af en toe wat regen
Lunch : kebab, Saint-Maxim-la-Sainte-Baume
Avondeten : paprikasalade, merguez met salade, Saint-Maxim-la-Sainte-Baume
Om 8h15 opgestaan en gedoucht.
We ruimden de kamer op, kochten een broodje bij de bakker, rekenden af en reden naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume. Daar dronken we koffie, aten een kebab en bezichtigden de kerk en het cloître.

Sarcofaag - Saint-Maximin
Van de basiliek was eigenlijk alleen de krypte met mooie sarcofagen interessant. In het voormalige klooster zit een hotel. Bij het OT vroegen we naar hotels, en kregen daar door dat er een Ibis hotel zat (€ 52 + € 1.20 per nacht).
Vanaf het hotel redden we naar Le Thoronet, dat ook weer zéér de moeite waard bleek te zijn. Jammer genoeg was er een filmploeg bezig in het cloître.

Cloître - Le Thoronet (83)
Op de terugweg stopten we nog in La Celle, maar daar bleek het klooster op maandag gesloten te zijn.

Abdij - La Celle (83)
Rond 18h00 waren we terug bij het hotel. We dronken wat bij het café waar we ‘s ochtends ook koffie hadden gedronken (bij de basiliek) en aten (niet erg goed en duur) bij een Noord-Afrikaans restaurant. Ik had een salade van groene paprika’s, en merguez met komkommer-tomaat salade. We gingen rond 22h30 naar bed. Vandaag begaf de batterij rechts het.

F05 - 2014-09 Dinsdag 16 september 2014

Weer : mooi, heet
Lunch : croissant, Gordes
Avondeten : salade mert lardons, bavette de boeuf met sla, Les Beaumettes
Om 8h00 opgestaan en gedoucht.
Sue belde Averil op i.v.m. haar verjaardag. In Saint-Maxim konden we niet parkeren, zodat we ergens onderweg naar Silvacane een broodje kochten.

Lavabo - Silvacane (13)
Dat bezichtigden we ’s ochtends; net als Le Thoronet bleek Silvacane ook zeer de moeite waard te zijn. We hadden het idee om in Roussillon of in Gordes een hotel te zoeken. Roussillon bleek een toeristisch gekkenhuis te zijn, net als Gordes. Daar aten we een croissant. Uiteindelijk besloten we een hotel te proberen te vinden in Les Beaumettes, waar we rond 14h00 arriveerden. In L’Imprévu vonden we een vreemde, maar erg leuke kamer zonder TV voor € 61 p/n incl. ontbijt.

Balkon van het hotel - Beaumettes
De kamer zowel als het bed zijn erg krap, er is een balkon waar je via het raam op kunt komen, en de afzuiger op het toilet maakt een enorm kabaal. De rest van de middag zaten we bij het hotel op het terras met een boek en haakwerk, en aten uiteindelijk ook in het hotel. Het eten was uitstekend, en de bediening erg vriendelijk. De pastis die we bestelden was een dubbele pastis. De batterij links(?) begaf het.

F06 - 2014-09 Woensdag 17 september 2014

Weer : mooi, heet, ’s avonds regen
Lunch : pizza, Venasque
Avondeten : salade mert lardons, bavette de boeuf met sla, Les Beaumettes
Om 8h00 opgestaan, gedoucht en ontbeten (stokbrood, croissant, koffie, vruchtensap en jam).
Om 9h30 reden we naar Sénanque voor de rondleiding van 10h10, waar we over gebeld hadden. Interessant. Na afloop zagen we nog een stukje van de mis in de kerk.

De abdij van Sénanque (84)
Vanaf Sénanque gingen we naar Venasque, waar het baptistère nog gesloten was. Daar aten we twee stukken pizza.

Stadsmuur - Venasque (84)
We tankten in Pernes-les-Fontaines, waar we de kapel, de brug en de kerk bekeken.

Pernes-les-Fontaines (84)
Vervolgens reden we weer naar Venasque, waar we de kerk en het baptistère bekeken.

Baptistère - Venasque (84)
We reden terug naar het hotel via Saint-Pantaléon, waar we de (gesloten) kerk en het kerkhof bekeken.

Graf bij de kerk in Saint-Pantaléon (84)
We dronken weer wat bij het hotel, aten er weer, en moesten uiteindelijk de koffie binnen opdrinken vanwege de regen.